فرایند رکوردگیری در مسابقات مکعب روبیک از مراجعه شرکت کننده به اتاق انتظار ( Waiting Room ) شروع می شود.
ابتدا شرکتکنندگان طبق گروه بندی اعلام شده به اتاق انتظار مراجعه می نمایند و پازل های خود را به صورت حل شده تحویل می دهند. پازل ها به همراه کارنامه شرکت کننده داخل کیوب کاور قرار داده میشود تا تحویل اتاق و میز اسکرمبل شوند.
اتاق اسکرمبل یک محل تعیین شده پیش از شروع مسابقه است که شرکت کنندگان اجازه ورود به آن را ندارند. پیش از شروع هر راند از مسابقه، شرکت کنندگان می بایست پازل خود را به همراه کارنامه، تحویل اتاق اسکرمبل دهند و سپس به اتاق انتظار بروند. در اتاق اسکرمبل، نفراتی با عنوان تیم اسکرمبل حضور دارند که وظیفه بههم ریختن پازل ها را دارند.
نمونه اسکرمبل استفاده شده در مسابقات
در تصویر بالا نمونه ای از برگه اسکرمبل وجود دارد. تیم اسکرمبل با استفاده از فرمول نوشته شده پازل شرکت کننده ها را بههم ریخته و سپس از روی تصویر کنار هر فرمول، شکل بههم ریخته پازل را بررسی می کنند. علت این امر این است که شرکت کننده ها با اسکرمبل یکسان و شانس برابر به رقابت بپردازند.
تصویر گرفته شده حین یک مسابقه روبیک
بعد از اسکرمبل، رانر ها وارد عمل می شوند.
رانر در مسابقات مکعب روبیک چه کسی است؟
رانر کسی است که پازل شرکت کننده را داخل یک درپوش از اتاق اسکرمبل به میز رکوردگیری منتقل می کند. بعد از این امر، مسئول اتاق انتظار نام شرکت کننده را می خواند و شرکت کننده را به سمت میز رکوردگیری هدایت می کند.
درکنار هر میز رکوردگیری یک داور حضور دارد که وظیفه ثبت رکورد شرکت کننده را دارد. برای رکوردگیری در ابتدا شرکت کننده آمادگی اش را به داور اعلام می کند. داور درپوش پازل ( کیوب کاور ) را بر میدارد و شرکت کننده مجاز است که 15 ثانیه مکعب اش را بررسی کند. (شیوه رکوردگیری در آیتم چشم بسته متفاوت است. ) در ثانیه هشتم داور یک ندا به شرکت کننده می دهد تا شرکت کننده آماده به حل شود. در ثانیه دوازدهم شرکت کننده ندای دوم را از سوی داور دریافت می کند که ندای دوم به معنای دستور شروع کردن می باشد.
بعد از ندای دوم، شرکت کننده پازل اش را روی پد تایمر می گذارد و دستانش را روی تایمر قرار میدهد. تایمر های مسابقات دارای دو چراغ قرمز و سبز هستند که وقتی شرکت کننده دستانش را روی تایمر قرار می دهد اول چراغ قرمز و کمی بعد چراغ سبز روشن می شود. چراغ سبز به این معنی است که اگر شرکت کننده دستانش را از روی تایمر بردارد تایمر شروع به رکوردگیری میکند.
شرکت کننده بعد از دیدن چراغ سبز، باید شروع به حل پازل اش کند و بعد از اتمام حل، ابتدا باید مکعب را روی پد و سپس هر دو دست اش را روی تایمر قرار دهد. بعد از متوقف شدن تایمر شرکت کننده به هیچ عنوان اجازه لمس پازل خود را ندارد.
در این مرحله ابتدا داور پازل را بررسی می کند که خطایی در حل پازل وجود نداشته باشد. سپس زمان نمایش داده شده توسط تایمر را وارد کارنامه شرکت کننده می کند و در بخش تعیین شده کارنامه، به نشانه تایید امضا می زند. بعد از داور شرکت کننده در بخش تعیین شده نیز امضا می زند.
هر راند از مسابقه شامل 5 حل می شود که با مراحل بالا این پنج حل رکوردگیری می شوند.( در برخی آیتم ها مثل چشم بسته هر راند شامل 3 حل می باشد. )
در نهایت بعد از رکوردگیری 5 حل، دو عنوان best single ( بهترین تک رکورد ) و average ( میانگین 5 حل ) برای شرکت کننده در هر راند اعلام می شود که رتبه بندی مسابقات بر اساس رکورد میانگین شرکت کننده می باشد.
اعلام نتیجه مسابقه Semums Cubing 2024 بر اساس میانگین